Interviu cu Ramona Ciobanu - scriitoare pentru copii

Acum ceva vreme - maxim două săptămâni - vă spuneam despre cartea ”CAUTĂ-ȚI PRIETENII!” de Ramona Ciobanu.
Cartea este minunată, cuprinde trei povești frumoase, cu limbaj stilat, curiozități și prieteni de nădejede. Puteți descoperi aventuri, ghidușii și lucruri pe care nu le știți.
Ramona Ciobanu este o fată deosebită, veselă, vorbăreață, puternică, muncitoare și optimistă.
Am rugat-o să îmi acorde un interviu pentru blogul cu povești.


INTERVIU:
1.Eu:  In orasul natal frecventai bibliotecile și librariile?
Ramona: Prima biblioteca cu care am avut contact au fost rafturile de carti de acasa. Acolo se gaseau volume din cele mai diverse zone: beletristica, literatura pentru copii, istorie, carti de spionaj, politica, inginerie. Tot in orasul natal, au urmat biblioteca scolii, biblioteca judeteana si sala de lectura incepand cu gimnaziul si continuand in liceu. Existau 2 librarii pe care le frecventam in liceu, cand am inceput sa imicumpar singura carti.Erau localizate in centrul orasului. Imi amintesc numele uneia dintre ele, Soriso, nu cred ca mai exista acum. La facultate in Bucuresti pot spune ca am descoperit "raiul" cartilor. Biblioteca Centrala Universitara a devenit a doua mea casa, iar multitudinea de librarii, o incantare. 

2. Eu: Citești literatură pentru copii? Ești de acord cu poveștile care au un limbaj violent și personaje ciudate?
Ramona: Mi-am cumparat cateva carti pentru copii, pe langa cele pe care le am deja "rapite" din biblioteca de acasa. Am ramas la stadiul basmelor gen Hans Christian Andersen si povesti traditionale romanesti. Imi plac foarte mult Ivan Turbinca si Danila Prepeleac de Ion Creanga. Ma farmeca si acum 1001 de nopti si Muzicantii din Bremmen de Fratii Grimm.Totusi, nu stiu daca acest tip de literatura este cel mai potrivit pentru modul de parentaj spre care din ce in ce mai mult tindem. Este tipul de fantastic destinat unui cititor deja avizat, care poate interpreta simboluri, metafore, care are o abordare literara a textului. Probabil din acest motiv am ales un alt mod de a scrie povestile mele pentru copii. Sunt convinsa ca sunt multi autori de literatura pentru copii romani care au o abordare orientata mai mult catre latura psihologica. E iar trebuie incurajati sa scrie si sa publice, chiar independent.Trebuie totusi sa remarc faptul ca nu este la indemana sa publici fara editura, costurile sunt destul de mari (productie, ilustratie si promovare de carte).
3.Eu: Care este cartea ta preferata a copilariei?
Ramona:"Robinson Crusoe" de Daniel Defoe, primul roman citit la 10 ani, a ramas prima iubire. Si la egalitate, "Ocolul pamantului in 80 de zile" de Jules Verne, citita in clasa a V-a din cate imi amintesc.
4. Eu: Cartea ta a fost bine primita in rândul mamicilor. Ai fost ajutata in promovarea acestui proiect?Te-ai lovit de rautati ale altor scriitori pentru copii?
Ramona:Promovarea a fost un  efort pe care mi l-am asumat inca de la inceput. Mi-am dat seama ca trebuie sa adun in jurul meu cativa reprezentanti din comunitatea parintilor preocupati de propria dezvoltare, pentru ca acesta este publicul catre care eu tintesc. Lucrul acesta s-a intamplat si ma bucur ca in ultimele 2 luni am cunoscut oameni deosebiti care au apreciat initiativa mea de a publica o carte pentru copii altfel decat cele cu care am fi obisnuiti, atat la nivel de text, cat s ivizual. Nu numai ca s-au bucurat, dar au dat vestea si mai departe in grupurile lor, recunosc ca social media a jucat un rol important. Pe de alta parte, exista o distanta de la aprecia un lucru, poate chiar a ti-l dori si la a-l cumpara. Publicul cititor din Romania inca este destul de reticent la a cheltui o suma de bani poate peste medie pentru o carte, chiar daca investitia este justificata.
Legat de "rautati", au existat si puncte de vedere critice din zona bloggerilor ori entati mai mult pe partea literara. Perspectiva lor observ ca difera de opiniile celor preocupati de parentaj, ceea ce este normal. Sunt perspective diferite, iar proiectul meu este adresat in special celor din urma. 
5.Eu: Cum ai determina un copil sa iubeasca lectura?
Ramona:Lectura este un obicei, nu ne nastem cu o pasiune, poate cel mult o inclinatie, ca mostenire genetica. Pentru a deveni un obicei, copilul trebuie sa vada in jurul sau adulti si copii preocupati de citit, sa existe acest context al lecturii. Totul incepe cu parintii, in mod evident.Totodata, lectura nu trebuie vazuta ca pe o tema la scoala. Tin minte ca trebuia sa scriu la scoala fise de lectura si comentarii nesfarsite, lucruri care imi diminuau placerea de a citi. In scoala ar trebui pus mai mult accentul pe citit si interpretarea libera a textului, fara "puncte de atins" asa cum se intampla in cazul analizelor literare standard, compuneri si caracterizari de personaje. Mai degraba ar trebui vazuta literatura ca un pretext pentru dezbatere, nu pentru a impune niste mesaje fixe care sa fie apoi memorate si reproduse.
6. Eu: Cui ai darui un exemplar din cartea "CAUTĂ-ȚI PRIETENII": a. Unei biblioteci; b. Unui orfelinat (centru de copii); c. Unui copil devorator de cărți
Ramona: Varianta b. in mod sigur.Centrele de copii din Romania sunt institutii de "colectare" de copii fara familie, dezvoltarea acestora este lipsita de elemente esentiale. Deja am o initiativa impreuna cu echipa Ajungem Mari (www.ajungemmari.ro) pentru a merge in astfel de centre si a organiza ore de lectura acolo.Carti vor primi toate centrele vizitate.

7. Eu: Ai un autor de literatură pentru copii român preferat?
Ramona: Ion Creanga :) Stiu ca suna invechit, dar are un dar al povestirii si un farmec al limbii fantastice. Nu cred ca le-as citit din Ion Creanga copiilor mei cand sunt mici, poate cand ar fi mai mari.
8. Eu: Ce dorești sa iti aduca Iepurașul?
Ramona: Mi-a adus deja, astazi, ultimul volum din trilogia lui Cicero scrisa de Robert Harris. Romanul se numeste "Dictator".Il asteptam de cativa ani :)
9.Eu: Te rog sa citesti o poveste de pe blogul www.povestilelizei.blogspot.com și sa imi spui ce ti-a placut/ce nu ti-a placut.
Ramona: Chiar saptamana trecuta am citit povestea "Curcubeul". Mi-a placut ca incurajeaza copiii sa iasa in natura, mai ales cu bicicleta. Si eu am bicicleta si ma plimb ori de cate ori am ocazia. Totodata, este o poveste cu informatii de cultura generala.Copiilor li se explica modul in care apare curcubeul, pe intelesul lor, si afla care sunt culorile principale din spectrul luminii.Totodata, invata o "lege din fizica": dintre doua roti care se iau la intrecere, cea cu diametrul mai mare este castigatoarea cursei. Mi-ar fi placut ca enumeratia culorilor sa fie structurata putin altfel. Pentru fiecare culoare, un paragraf separat si comparatia pe care deja ai construit-o foare fain.Textul ar fi astfel mai usor de urmarit.

Mulțumesc mult de tot, Ramona Ciobanu pentru timpul acordat.

Cartea poate fi comandata de pe site-ul: Povestile Ramonei 

MERITA A FI LECTURATA!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Related Posts with Thumbnails

VIZITAŢI ŞI CUMPĂRAŢI MEKI - EDUCAŢIE ÎN BENZI DESENATE

Pozitie in top:

Despre mine

Fotografia mea
O femeie puternica,fericita si indragostita de viata, de frumos, de familie... Un suflet mare si zambet larg...

Totalul afișărilor de pagină